söndag 6 april 2014

Hej sockstickare!

Hej sockstickare, och tack Erika för att jag får vara med i sockstickningsutmaningen! Jag heter Linda och bor i den lilla byn Venestad i Skåne, har höns och katter och dessutom är jag besatt stickerska som till vardags bloggar här.

Jag behöver också ett helt gäng nya sockor till hösten, då de jag har är väldigt välanvända. Jag använder stickade tunna sockor dagligen under höst- och vinterhalvåret i mina Martenskängor, och inomhus hemma har jag alltid sockor på (tunna eller tjocka) eftersom jag bor i ett dragigt litet torp. Vad kan då vara bättre än att sticka dessa sockor tillsammans med andra och få massor av inspiration av er under stickandets gång? :)

Mitt mål är att sticka fem par tunna sockor till den 1/9. Det är främst tunna sockor jag behöver (eftersom de tjocka inte går ner i kängorna), så för mig är det stickning på 2,25-3 mm strumpstickor som gäller. Sannolikt kommer det att bli något par släta strumpor, något par i avbruten mosstickning och något par i spetsstickning. Nu är kanske inte spetsstickade sockor det mest praktiska i ett par kängor, men det är ju så kul att sticka spets och dessutom behöver en ju finsockor också.

Sockgarn, det har jag en hel del av min mina gömmor, både en hel del orörda härvor/nystan och mängder av restgarner. Bland de finare härvorna som ligger och lockar finns denna handfärgade härva från Sannsticks som väntar på rätt spetsmönster...



Mitt första par kommer ändå att vara ett par i avbruten mosstickning med garn från restgarnspåsen. Jag ska inventera lite och återkommer bilder på färgvalet!

2 kommentarer:

  1. Superkul att du är med! Sannstickgarnet är ju helt underbart, synd att jag inte har någonting kvar av hennes sockgarner, älskar verkligen dem, Sanna är så duktig på att färga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är hon verkligen! Jag blev ledsen när hon la ner sin webshop, för jag är inte så duktig att åka på olika stickevenemang/utbildningar där hon numer säljer sina garner. Men en dag kanske våra vägar korsas, och då hoppas jag att jag har stora plånboken med mig... :)

      Radera