måndag 14 april 2014

Första paret färdigt

Hejsan!
I lördags kväll blev jag klar med det första paret sockor i utmaningen. De var till min 12-årige son. Helt vanliga sockar ville han ha.
Jag har stickat dem i Austermann Step för att se om hans eksem på fötterna skulle mildras.
Jag skonar er från bilder på hans bara fötter, men på 36 timmar har de blivit otroligt mycket bättre!!!
Han har inte så små fossingar längre, jag fick öka till 72 maskor runt foten och foten är 10,5" lång :)


Så har jag förstås börjat ett par nya. Jag har en helt fantastisk härva med Easyknits Oh Em Gee som en vän köpte åt mig på Grötö. Jag tror att jag vill göra ett par Skew av dem. Men en så lyxig härva vill jag inte hålla på att repa upp om sockarna inte passar...


Så jag valde att göra ett per Skew i ett gammalt stashgarn, Miniraggi. Jag är inte så jätteförtjust i självrandande garn, speciellt om rapporterna är långa och här är rapporterna jättelånga! Mitt ordningssinne kräver att randningen på sockarna blir lika, så jag delade upp nystanet först för att få två nystan som startar på samma ställe i rapporten.
Jag är glad att jag testar mönstret först med ett enklare garn, för jag tror att tån är alldeles för spetsig för mina ankfötter. Jag kan antagligen hoppa över de 6-8 första varven nästa gång.


Här har jag gjort klart tån och foten, det är dags att börja med hälen. Här kan man se hela mönsterrapporten. Ganska lång... Jag tror jag låter den här strumpan vila och gör den andra medan jag minns hur jag gjorde.

Nästa gång kommer jag nog att skifta metoden på minskningarna och ökningarna på foten. Jag får se hur resten kommer att bli innan jag bestämmer mig.

3 kommentarer:

  1. Har aldrig testat att sticka Skew. Funderar på om det ska bli en av mina utmaningar

    SvaraRadera
  2. Skew är ett av mina favoritmönster, jag gillar att de sitter så bra på foten. Men vi har ju alla olika fötter....

    SvaraRadera