lördag 19 april 2014

Andra paret är klara!

Egentligen har de varit färdiga några dagar men de behövde liksom ligga till sig lite. Eller, jag hade ingen lust att fästa trådar. De är stickade nerifrån och upp med en häl som man hittar som "short row heel with shadow wraps" på youtube. Den passar tunna strumpgarner, de här är stickade i Regia. Det som ser prickigt ut är ett experiment med lyfta maskor. Utan fot i ser de lite lustiga ut eftersom de lyfta maskorna drar ihop sockan lite, på foten sitter de som en smäck tack vare de lyfta maskorna! Kan bli ett par favoriter. Jag ska bespara er mina rutiga flanellpyjamasbrallor men färgerna stämmer exakt så det blir mina sovsockar. Jag som alltid har så kalla fötter.

Den elastiska avmaskningen ger en fin kant.

7 kommentarer:

  1. Jättefina sockar. Mönstret med lyfta maskor lyfter verkligen hela sockorna.

    SvaraRadera
  2. Fästa är ju så himla trist! Fina blev de!

    SvaraRadera
  3. Verkligen snyggt mönster hur gör man?

    SvaraRadera
  4. Jag lyfte två maskor, stickade två, lyfte två, stickade två på de enfärgade varven. Med det melerade garnet stickade jag bara. Hela tiden två varv av varje färg. Mönstret gjorde jag på ovansidan av foten och på skaftet. Det blir inte så elastiskt så man behöver lägga till maskor för att det inte ska bli för tight.

    SvaraRadera
  5. Jättesnygga ! Och hur gjorde du avmaskningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avmaskningen gjorde jag med ett extra omslag mellan varje maska. Jag tror att jag googlade på very stretchy bind off. Enkelt efter de första två maskorna. Omslagen får man ta framifrån eller bakifrån beroende på om det är en avig eller rät maska.

      Radera