lördag 17 maj 2014

Trollstickning

För några dagar sedan skrev jag ett inlägg om hur det går troll i min sockstickning i Bloggers mobilapp, passande nog så vägrade appen publicera inlägget, så nu när jag har tid och sitter vid min dator så försöker jag på nytt.

Det går alltså troll i min sockstickning. Först blev mina Skew på tok för stora, och efter lite tandagnisslan så repades den halvfärdiga sockan upp och jag påbörjade ett par Astrakan istället. Dessa visade sig istället bli lite små, och den förstärkta (antar jag?) hällappen var ingen favorit, men det blev ändå okej, trodde jag. Nu lutar jag åt att de är för små, och i avvaktan på ett slutgiltigt beslut kring huruvida även denna halvfärdiga socka ska förpassas till de sälla jaktmarkerna så har jag nu påbörjat ett nytt par Skew, denna gång med stickor 2 (istället för 2,25), men samma garn - Drops Delight, och en tanke om att aktivt försöka jobba med att tajta till stickningen lite. Det blir bättre, verkar det som, men mitt socksticksjälvförtroende är inte direkt på topp, och jag är väldigt sugen på att slänga allt vad sockstickning heter långt in i ett mörkt hörn och istället påbörja en Spectra (en sjal, alltså). Jag tänker också att det kanske vore klokt att variera all denna doom-sockstickning  med ett enklare och mer lättanpassat sockmönster, så om någon har ett bra och beprövat sådant utan allt för mycket resårstickning så tas det tacksamt emot!

Jag har iallafall lyckats köpa en härva underbart sockgarn trots att jag just nu har inköpsstopp. Det ropade så högt och intensivt att jag bara inte kunde säga nej, så nu är jag en härva Rowan Fine art i färgen Raven rikare. Vad det ska bli är dock inte bestämt, men jag ska verkligen försöka hålla mig ifrån att göra en sjal av det.

Tyvärr finns det inte så mycket att visa bilder på, froggat garn är knappast något under av fotogeniqueitet. Men innan sommaren är över ska jag ha tre par sockar att visa upp, eller åtminstone ett. insha'Allah.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar