söndag 17 augusti 2014

båtar, regnbågar och rester

Åter hemma efter en låång och skön semester utan tillgång till dator. Och vad har jag hittat på då ?
Jag började på ett par Flying Dutchman av Caoua Coffe, en designer som har många gratismönster på sockor, rekommenderas.
Stickade till min sambo, i mjuka Cascade Heritage. Om du inte testat detta sockgarn tycker jag du skall göra det. Utmaningen här då ?  Intartsia stickning, som skapar mönstret av båtar.
Efter detta så lovade jag min systerdotter 4 år ett par sockar, det blev två....
.
 Ett par tjusiga regnbågsockar i Opalgarn och ett par glitterstrumpor också i Opal, men fick sticka tå och häl i rester från båtsockorna Cascade...  Mönstret är tå-upp-sockor, eget mönster, testade på hennes fötter allt eftersom. Här provade jag Sweet Tomato Heel. Bra att testa på barnsockor, går fort att sticka

















I morsdagspresent fick jag en bok om sockor och ett fint sockgarn : http://sockutmaning.blogspot.se/2014/05/snalla-barn.html
Var ju tvungen att testa åtminstone ett mönster i boken (det finns flera stycken som jag vill testa så det var inte lätt att välja)
Det blev ett par Dawlish i Rät och Avigs härliga apelsinfärgade sockgarn
Ingen speciell teknikutmaning här, men ett fint mönster och fina färger.
Mitt andra pågående sockprojekt är ett par Kalajoki till sambon, jag vet att det är flera som har stickat sådana här på bloggen och det är ett jättefint mönster. Teknikutmaningen här är den anatomiska tån, som jag gillade, skall absolut testa den på andra sockor också.
Sockan ser lite konstig ut, men sambons fötter var inte på plats när jag tog kortet så det är mina något mindre fötter i sockan.  Stickad i Austermann Step, för han har väldigt torra fötter, hoppas att dessa kan göra dom lite mjukare.
Totalt blev det 11 par strumpor (har gott hopp att bli klar med dessa två sista innan 1:e september)
6par till mig (knappt använda i denna varma sommar) 2 par till sambon, 2 par till systerdottern och ett par till min syster.
Jag har testat många olika garner, Opal, Regia, Austermann, Cascade, Rät och Avig
Jag har testat många olika tekniker, tå-upp, skaft-ner, istickshäl, tomathäl, hälapp i tå-upp, short row heel, fleegle heel
anatomisk tå, Dödergöks fiffiga tå, short-row tå, Judys magic cast on. Turbular bind-off.
Det har varit jättekul och utvecklande att bli utmanad att testa, och tack alla för inspiration att prova.
Nu har jag bara ett tio-tal sockmönster kvar att göra under hösten, fast jag har ju 3 koftor liggande, en dotter som vill ha en hösttröja + en till kompisen..... och så har jag en systerdotter som snart är ett år och behöver en kofta, samtidigt är ju sockor kul att göra, för det får fort att få dem klara.
Det allra bästa är att jag blev klar med mina Gotico socks, som jag hade fastnat på, och som var min verkliga utmaning, att bli klar med dem :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar