tisdag 3 juni 2014

Spännande steg! Ett mönster med många bollar i luften!

Nu är jag i mål med min sockutmaning! Mönstret är nedtecknat och jag är nöjd. Det har tagit många timmar att klura ut teknikerna, få till detaljerna, provsticka runda lappar och många sockar därför har jag bestämt mig för att detta inte blir ett gratismönster men ni som deltar i Dödergöks sockutmaning får mönstret gratis via Ravelry fram till onsdag.
Här är länken: http://www.ravelry.com/patterns/library/spannande-steg
Kupongkod: Sockutmaningen
Mönstret är på svenska.

Arbetsnamnet har varit IKEA (mönsterskyddat), för att det är klurigt och nödvändigt att följa "bruksanvisningen". Sedan blev det "Många bollar" för det är en hel del att hålla reda på innan tekniken sitter. Slutligen blev namnet "Spännande steg", (jag lever med en Göteborgare) för att garnet måste spännas flera gånger när sulan stickas!

Jag har inte sett teknikerna för att sticka sulan eller rundningen för tårna i något annat mönster och så länge jag inte stöter på dessa sticksätt lever jag i tron att jag faktiskt kommit på något nytt inom sockstickningen! Men om teknikerna är bra eller inte är upp till andra att bedöma!



Tack till mina snälla och tålmodiga teststickare Inga-Lill, Veronica och Anita!
Till er som ger er på mönstret, jag tar gärna emot feedback!

5 kommentarer:

  1. Tack, detta mönster skall jag absolut testa på ett par sockor till min son, som sliter sockor på ett sätt som jag aldrig sett tidigare.... han har storlek 46, behöver jag anpassa large, eller vilken storlek är det ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är damstolek lagre så du får anpassa. Till storlek 45 (ej teststickat) läggs 72 m upp och hällappen ska vara 6½cm, hältaket börjar med 20m. Till sulan får du ha minst 27m i bredd. och avståndet till lilltån minst 23cm. Hoppas du kan få till det med dessa siffror!

      Radera
  2. Tack för mönstret. Det ska bli spännande att prova på detta mönster med de teknikerna som du har beskrivit.
    Ska "bara" först sticka klart de tre par sockor som "står i kö" i min utmaningslista.

    SvaraRadera
  3. Vilket intressant och fiffigt mönster! Tack!

    SvaraRadera
  4. Tack för mönstret - ska absolut provas.

    SvaraRadera