lördag 28 juni 2014

3:an klar, dags för 4:an

Mitt tredje par vintage sockar är klara. Randiga vristsockar ur Stickboken av Marika Jondal från 1949. Ränder känns som ett helt tidlöst mönster, sockarna kunde lika gärna varit från ett helt modernt mönster.
Länk till min projektsida i Ravelry

Det fjärde och sista paret började jag på igår. Det är ett par i lite grövre kvalité från tidningen Stickat nr 1 1959, som jag stickar med Cascade Venezia Sport (70/30 merino/silke) på stickor 2,75mm. 280 m på en härva, som jag hoppas skall räcka.
Eftersom jag inte vill göra en nedvikt socka till så gör jag dem med vanlig upprät mudd. Dess blev lite för långt från originalet så jag gör förmodligen ett annat par också.

Jag har dessutom stickat mina första strumpor av mitt egna handspunna garn. Det är utanför min utmaning men ni kan få se dem ändå! Ett par förlängda Time Traveler socks.



2 kommentarer:

  1. Smalrandigt är så snyggt!
    Vilka härliga strumpor av handspunnet garn! Imponerad av både att spinna sitt eget garn och att orka sticka så låmga strumpor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir lite extra petig med att sticka upp varenda cm av det handspunna. Dessa är från tån och upp, tyvärr inte så jämt spunnet så det ena 50 grams nystanet innehöll fler meter och den sockan blev då längre. Jaha, jaha.

      Radera