tisdag 13 maj 2014

Sockar från skolslöjden 1944

Det här är en bild på en socka och en provbit med en häl som finns i det Digitala museets samlingar. När jag har letat efter äldre mönster till min utmaning (sticka 4 par vintagesockar) så har jag fler gånger sett att man gjort så här i läromaterial för sockstickning. D.v.s delarna stickas i olika färger för att tydliggöra de olika momenten (olika färger på resårband, smalben, häl, kil, mellanfot och tå). Jag tror nästan jag ska göra något sådant till utmaning nummer 3 eller 4. 

Och en fråga: Vad kallar ni den lilla biten under hälen som består av förkortade varv? Alltså den lilla vita delen. Har den ett eget namn på svenska?

Stickade sockor - skolslöjd från Uppsala stads folkskolor, Uppsala 1944.
Fotograferade av Paul Sandberg Upplandsmuseet

2 kommentarer:

  1. Hältak har lärt mig att den delen heter.
    Här finns en liknande strumpa från modern tid http://stickapalandet.blogspot.se/2013/09/strumpans-anatomi.html

    SvaraRadera
  2. Hältak är ju ett fint och väldigt bra namn, lätt att komma ihåg. Bara man inte börjar tänka på att det mer är placerat som ett golv i sockhuset ;-)

    SvaraRadera