måndag 14 april 2014

Vintage sockutmaning för mej

Hej, det är redan en bit in i april men jag hakar på nu. Jag heter Ulrika (AnnaKika på ravelry där jag håller till med den virtuella delen av min stickning) och bor Göteborg.
Jag har stickat en del sockar på senare år men nästan inga från svenska mönster. Jag har gjort en riktig djupdykning i den engelsk/amerikanska mönsterskatten och helt försummat den svenska.

Nu är det också så att jag plockat på mej en del äldre svenska sticktidningar, mönsterblad och böcker. Ni vet de där man kan hitta på loppis om man har en tursam dag, eller kanske ropar in på tradera om de inte blir för dyra. De jag har heter saker som Bäst i stickat, Persons stickhäfte, Jacobsdals och STICKAT och är från 40- 60- talet. Jag har bara stickat någon enstaka sak från dem. Det här får bli den första delen i min utmaning.

Den här begränsningen att endast ta garn från sitt garnförråd är också en bra sak för mej eftersom jag vid snabb titt såg garn till 30 par. Det får också bli en del av min utmaning. Konstigt nog tänkte jag precis: Det skall väl inte vara så svårt eftersom jag har så mycket att välja på. Men det är naturligtvis svårt, jag har så mycket garn för att jag köper mer istället för att sticka det jag har.

Hur många par? Jag vill ju ha ett mål som är möjligt att uppnå men som ändå ger lite utmaning. Jag tror 4 par vuxensockar blir bra, vill jag göra barnstorlek får det vara x2 par. Jag slänger också in utmaningen att endast sticka till andra, jag stickar oftast till mej själv.
Min utmaning

  • Jag ska sticka fyra par sockar från svenska sockmönster äldre än 1965.
  • Jag måste ta garn från mitt garnförråd.
  • Alla sockar skall vara till andra, presenter eller julklappar.


4 kommentarer:

  1. Jag tänkte läsa alla presentationer och inlägg innan jag började sticka men här är ju så överväldigande mycket, särskilt som jag måste gå till bloggar Och Ravelry hela tiden för att kolla garn och mönster. Jag får nog dela upp det lite.

    SvaraRadera
  2. Vilken spännande utmaning!

    SvaraRadera
  3. VIlken rolig utmaning! om du har nr 4 av Stickat 1946 måste jag bara tipsa om ett par underbara knästrumpor med flätor som finns där :)

    SvaraRadera
  4. Åh, vad roligt! Mer vintagestickning!

    SvaraRadera