måndag 21 april 2014

Godmorgon och Glad påsk på er!

Första vintagesockan stickad och resåren på socka nr 2 påbörjad. Tån kallas i boken från 1939 bandintagning och har 6 m mellan minskningarna på varje sida. Tån sys när det är 26 maskor kvar ihop med sticksöm, jag kallar det annars maskstygn (kitchener stitch på engelska).
Här finns också den första beskrivningen av minskningen som kallas ssk (slip, slip, knit) som jag sett på i en beskrivning på svenska.
Skall den vridna minskningen lägga sig vackrare, kunna de två maskorna först lyftas med högra stickan, sedan stickas med vänstra stickan genom instickning från sidan.

Hälen är en tredelad bandhäl som stickas med två aviga maskor på varje sida innanför de lyfta yttermaskorna. Det blir en fin dekorativ detalj och hälen sitter bra på. Den detaljen finns i min "bibel" för stickning av vintagesockar, Nancy Bush's bok Knitting Vintage Socks, och där på hälen som kallas German heel. Hälen är annars mest lik den hon kallar Dutch or German heel. Tån kallas i hennes bok för Wide toe.

image

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jättesnygga sockar i härliga färger! Vad har du använt för garn och var kommer mönstret ifrån?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Min utmaning är att sticka sockar från mina äldre sticktidningar och böcker. Dessa kallas Mönstrade sockar och finns i Nomottaboken från 1939.
      Garnet har jag färgat. Det gulaktiga är svampfärgat med Roströdskivig spindling och det blå är färgat med Zenits ullfärger.
      Mer info här:
      http://www.ravelry.com/projects/AnnaKika/nomottas-monstrade-sockor

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera