tisdag 29 april 2014

Andra paret ut

Sockor för vårpromenaden

Mönster från tidningen STICKAT, nr 3, 1951, s. 36. Rubriken för mönstret är Vantar och sockor för höstpromenaden. Modell: Pernelle, Paris. Pernelle är ett franskt garnmärke så mönstret är förmodligen översatt från franskan av tidningen. Eftersom det är vår kallar jag dem sockor för vårpromenaden. Det är en kort slätstickad socka med nedvikt krage och ett enkelt mönster av aviga maskor på ovansidan. Det är en förstärkt häl med lyfta maskor och fyrdelad bandhäl.


Det skall vara strumpstickor nr 9 (enl äldre numrering) som motsvaras av 2 mm, vilket är det jag brukar använda. Jag använder ett sockgarn med lite nylon som jag svampfärgat med prickmusseron.

Länkar till Ravelry och min blogg

4 kommentarer:

  1. Din utmaning är så spännande, jag följer den väldigt nyfiket. De här känns nästan lite "Robin Hood"-iga

    SvaraRadera
  2. Åh, vilken fin socka. Ser så elegant ut och en jättefin färg på garnet.

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara strumpor och den färgen är helt makalös!

    SvaraRadera
  4. Så fin modell! Och vilken fin färg!

    SvaraRadera